Nissan-Renault arasında büyük kriz! Anlaşma bitebilir

Bloomberg’in haberine nazaran Nissan Motor, Renault ile iştiraklerini dengelemek hedefiyle yapılması planlanan muahededen, iki üreticinin birlikte geliştirdiği yüzlerce patenti Fransız devinin ortalarında Çin Geely’nin de olduğu başka oyunculara lisanslamak istemesi nedeniyle çekilmeyi pahalandırıyor.

Kaynaklar iki tarafın da iki hafta evvel son bir mutabakata varmaya yakın göründüklerini lakin Nissan İdare Konseyi’nin son periyotta fikri mülkiyet planlarıyla ilgili kaygılı olduklarını kaydetti.

500’E YAKIN ORTAK TEKNOLOJİ PATENTİ

Endişe konusu patentler ortasında otonom sürüş, hibrit güç aktarma sistemleri, katı hal piller, güvenlik sistemleri, pil idaresi yazılımı ve kendi kendine sürüş geliştirmek için kritik olan öteki teknik bilgiler üzere alanlarda uzmanlığın da bulunduğu yaklaşık 500 ortak teknoloji bulunuyor.

Konuyla ilgili bilgi sahibi kaynaklar Nissan’ın, Renault CEO’su Luca De Meo’nun Fransız otomotiv üreticisinin içten yanmalı motor iş kolunu Geely ile birleştirme planlarında önemli riskler gördüğünü ve Volvo, Lotus üzere markaların da sahibi olan Çinli araç üreticisiyle yapılacak rastgele bir muahedede kritik teknolojilerin korunacağına dair garantiler istediğini belirtti.

Nissan CEO’su Makoto Uchida patent tartışmasının muahedeyi daha geniş çaplı olacak halde bozabileceği spekülasyonlarına şaşırdığını lakin teknolojinin ittifak için çok değerli bir temel varlık olduğunu kaydetti.

Uchida, Bloomberg’e verdiği bir röportajda, “Tabii birtakım alanlarda ‘Bu bizim için vazgeçilmez bir teknoloji ve bunun korunması gerekiyor’ dememiz gereken alanlar olacak. Bu benim CEO olarak görevim” sözlerini kullandı.

HİSSE HİSSESİNİ DÜŞÜRECEKTİ

Renault ile Japon ortağı ortasında Fransız devine daha fazla denetim veren 20 yıllık iştirakin yine şekillendirmesiyle ilgili görüşmeler aylardır devam ediyordu. Yeni plana nazaran Fransız şirket Nissan’da sahip olduğu yüzde 43’lük payını yüzde 15’e düşürecekti.

Buna karşılık Renault’nun üretmeyi planladığı ‘Ampere’ kod isimli yeni elektrikli araç ünitesinde yaklaşık yüzde 15’lik bir pay için 500 ila 750 milyon dolar ortasında yatırım yapmayı planladığı belirtiliyordu.

Uchida “Anlaşma sonuçlanmadığı için söyleyebileceğimiz ve söyleyemeyeceğimiz şeyler var. Luca ile çok yakın görüşmeler yürütüyoruz. Birbirimize hürmet duyuyoruz ve ben Luca’nın Renault’yu çok daha güçlendirmesi gerektiğini anlıyorum ve o da benim Nissan’ı çok daha güçlendirmem gerektiğini anlıyor. Ve olağan en değerli şey güven” tabirlerini kullandı.

Renault’nın 8 Kasım tarihinde yatırımcılarıyla bir görüşmesi olacak ve de Meo’nun bu görüşmede finansal gayeler ve iş kollarını ayırma planıyla ilgili şimdiki gelişmeleri vermesi bekleniyor.

“Ortağımız Renault bu yatırımcı görüşme gününü geçirecek ve biz de bunu desteklemeliyiz. Ve ben bu görüşmenin başarılı olmasını istiyorum” dedi.

Ghosn’un tutuklanması yine yapılanmanın fitilini ateşlemişti

Hisse sahipliği değişikliğinin yıllardır sürtüşme kaynağı olan dengesizliği değiştirmesi bekleniyor. Renault’nun Nissan’da büyük bir payı olmasına karşın Fransız üretici 2021’de 2,7 milyon araç satarken Nissan 4 milyon araç satışı gerçekleştirmişti.

Renault’nun yirmi yıl evvel Nissan’ı kurtardığında araba imal ittifakını yürütmek üzere gönderdiği Carlos Ghosn’un 2018’de tutuklanması, pay hisselerinin yine dengelenmesi için birinci tohumları ekmişti. Suçlamaları reddeden eski lider ve CEO, Aralık 2019’da kefaletle Japonya’dan kaçtı ve şu anda Lübnan’da yaşıyor.

De Meo, Renault’yu Nissan ile mutabakatlı yahut anlaşmasız olarak bölmeye istekli olduğunu belirtse de, Japon şirketinin muahedeyi bırakması, Renault’nun yüzde 15’ine sahip olan ve ikili oy hakkına sahip olan Fransız devletinin onayını almayı zorlaştırabileceği bedellendiriliyor.

Kaynaklar Nissan’ın telaşlarının, pay hisselerinin yine dengelenmesiyle ilgili mutabakatın, Renault, Nissan ve üç ayaklı ittifakın küçük üyesi olan Mitsubishi Motors Corp.’un yöneticilerinin planlandığı üzere Kasım ayı ortalarında Tokyo’da bir ortaya gelerek açıklanmasının pek muhtemel olmadığı manasına geliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir